Bahagi Harta Kepada Dua Isteri

Soalan

Bagi lelaki yang berpoligami, bagaimanakah proses pembahagian harta pusaka dibuat (jika suami meninggal dunia). Adakah pembahagian ini akan dilakukan sama rata atau berdasarkan tempoh lama seseorang wanita itu menjadi isterinya?
Contohnya suami berkahwin lagi selepas 15 tahun bersama isteri pertama. Adakah isteri kedua berhak menuntut harta yang diperoleh sepanjang 15 tahun yang diperoleh ketika bersama isteri pertama? Bagaimana pula halnya dengan anak daripada isteri pertama dan kedua? Adakah mereka juga mempunyai hak sama?

KAMAL
Kuantan, Pahang

Jawapan

Seorang isteri tidak kira isteri kedua, ketiga atau keempat, berhak mendapat habuan daripada pusaka peninggalan suaminya tidak kira berapa lama dia menjadi isteri.

Begitu juga dengan anak daripada suami mereka, mereka ada hak yang ditentukan dalam faraid, kecuali jika suami meninggalkan wasiat yang berlainan dalam pembahagian harta.

Yang membezakan antara isteri pertama dan kedua mengikut tempoh perkahwinan ialah harta sepencarian. Harta sepencarian suami dengan isteri pertama mestilah berbeza daripada isteri kedua yang baru beberapa hari bersama suami.

Dalam hal ini, mula-mula dibahagikan harta sepencarian dulu pada setiap yang berhak. Selepas selesai baru dibahagikan hak suami pada semua isteri yang ada.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Tentang Blog Ini

Memberikan info mengenai Islamic Estate planning adalah tujuan utama kewujudan blog ini. Harap dapat berkongsi maklumat dan mencapai satu tujuan yang sama.