Isteri Nusyuz, boleh tuntut Harta Sepencarian?

Soalan :

Saya duda anak 3,telah bercerai dengan bekas isteri pernikahan pertama saya atas dasar dia menyukai lelaki lain.ketiga-tiga anak berada bersama saya.Tapi dengan apa yang dia buat pada saya dan anak-anak,patut kah dia dapat harta sepencarian..Terima kasih

Jawapan :

Terima kasih kerana mengetengahkan soalan yang cukup baik. Sepertimana yang kita ketahui, harta sepencarian adalah harta yang diperolehi bersama-sama secara langsung atau tidak langsung melalui perkahwinan yang sah. Dalam kes pihak tuan, meskipun si isteri dan tuan bercerai atas dasar si isteri menyukai lelaki lain, beliau masih lagi mempunyai hak untuk menuntut harta sepencarian ke atas harta-harta tuan yang diperolehi semasa tempoh perkahwinan. Beliau perlu menuntutnya di mahkamah dan bahagiannya tidak boleh dijangka dan ianya bergantung kepada bukti-bukti yang berjaya ditunjukkan kepada mahkamah bahawa beliau ada memberi sumbangan atas harta tersebut. Selagi ada namanya ikatan, segala itu lah akan wujud harta sepencarian. Ianya tidak seperti hadhanah iaitu hak penjagaan anak2 yang mana hadhanah melibatkan penilaian sikap kedua-dua pasangan yang bercerai dan meneliti segala aspek bagi menentukan siapa yang lebih berhak ke atas penjagaan anak-anak. Terima kasih.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Tentang Blog Ini

Memberikan info mengenai Islamic Estate planning adalah tujuan utama kewujudan blog ini. Harap dapat berkongsi maklumat dan mencapai satu tujuan yang sama.